JÍDLA VEZMEM, KOLIK CHCEME,
ALE PLÝTVAT NEBUDEME…
DEN ZEMĚ 2024
V pondělí 22. dubna 2024 jsme na naší škole oslavili Den Země. Tento rok jsme se věnovali dalšímu tématu Ekoškoly – JÍDLO A SVĚT. Počasí nás v tento den dost překvapilo, jelikož po teplých dnech se prudce ochladilo a napadl opět sníh. Některé třídy tak musely svůj program odložit a počkat na příznivější počasí.
Děti na 1. stupni měly program, který jim vytvořili nebo zařídili jejich třídní učitelé. Žáci 5. – 9. ročníku měli dvouhodinové projektové vyučování, kdy si každý mohl zvolit téma a také učitele, se kterým tento čas prožije. Všechna témata učitelů se nějakým způsobem zabývala JÍDLEM. Děti si připravovaly různé dobroty např. zdravé pomazánky, ovocné saláty, smoothie, pesta atd. Pily bylinkové čaje, šťávy a ovocné limonády. Zabývaly se také výpočty, např. kolik stojí výroba jídla, jak složitá a finančně náročná je doprava exotického ovoce atd. Povídali si o zdravém jídelníčku, o vaření a jídle v naší školní kuchyni. Hlavně si všichni uvědomovali, že jídlo je pro náš život velmi důležité a rozhodně by se jím nemělo PLÝTVAT.
Třídy 1. A a 1. C byly na exkurzi na Farmě Krásné, kde viděly chov kraviček od telátek až po dospělé. Děti se seznámily s jejich potravou, chovem a také viděly dojení kraviček. Třída 1. B si s paní učitelkou udělala zdravou pomazánku z tofu a čokokrém z avokáda. Všichni si pochutnali.
2. ročník se vydal podrobněji poznat život včel. Navštívil Muzeum včelařství v Chlebovicích, kde děti viděly spoustu pomůcek včelařů a o včeličkách a jejich životě slyšeli mnoho informací z úst odborníků. Bohužel bylo velmi chladné počasí, tak se k samotným úlům s včeličkami nedostali.
3. třídy využily Den Země k výuce o zdravé stravě, žáci se seznámili s pojmy potravinová pyramida, vyrobili si zdravé pomazánky, 3. C se zabývala léčivými bylinami – uvařili si k tomu dobrý mátový čaj.
4. ročník měl přednášku s vedoucí školní jídelny paní Dankovou, která dětem povyprávěla, jak vlastně jídlo v naší kuchyni vzniká, kdo a jak sestavuje jídelníček a pak také dětem odpověděla na spoustu jejich všetečných otázek. Poté si jednotlivé třídy vymyslely svůj program, kterým se zabývaly. 4. A si vybrala téma Vitamíny v jídle, žáci vytvořili krásný plakát a obrázky a udělali si zdravý ovocný salát. 4. B znovu osázela bylinkami vyvýšený záhon pro potřeby naší kuchyně a uvařili si dobrý meduňkovo-mátový bylinkový čaj, 4. C si udělala smoothie a pomazánku guacamole.
Projektovému vyučování, které proběhlo 3. a 4. VH, se věnovalo 10 vyučujících.
Paní učitelka Carbolová naučila děti vyrobit si domácí pesto, které pak ochutnaly s uvařenými špagetami.
Paní učitelka Hnátková se zabývala výrobou smoothie z koupených surovin. Také se zabývali banány samotnými, jejich cestou ze zahraničí a také kolik vše stojí.
Paní učitelka Jurošová využila své vědomosti z chemie a s dětmi vyrobily chemickým pokusem malinovou limonádu.
Paní učitelka Šamánková zase jako matematička počítala s dětmi, kolik stojí výroba jídla a také se zabývali tématem PLÝTVÁNÍ JÍDLEM.
Paní učitelka Kuriplachová si vymyslela téma „vtipné kaše“, s dětmi vařila různé druhy kaší, které si děti ještě ochutily ovocem, semínky ad. Povídali si také o bezlepkových potravinách a pojmu bezlepková dieta.
Paní učitelka Adamová měla téma Blind food. Děti ochutnávaly a poznávaly se zavázanýma očima různá jídla a potraviny a přitom si zopakovaly anglická slovíčka různých potravin a jídel.
Pan učitel Sonnek se zabýval tématem Výživa sportovce, které potraviny by v jeho jídelníčku neměly chybět. Ukázal dětem různé výživové doplňky, zdůraznil důležitost pestré a pravidelné stravy, která má vliv na sportovcův výkon a také nepodlehnout internetovým výzvám a dietám.
Pan učitel Březinský jako vyučující dějepisu se s dětmi vrátil o několik století v čase a povídali si spolu o tom, co by chutnalo Karlu IV. – jaká byla tehdy jídla a co pokládali v té době za dezerty.
Pan učitel Kahánek (zástup za p. uč. Štenclovou) si s dětmi zopakovali anglická slovíčka a vytvořili si jídelní lístek do restaurace, prošli si rozhovory k objednání jídla.
Paní učitelka Novotná zašifrovala názvy jídel do matematických rébusů a žáci je museli spočítáním odhalit.
Děti zažily v tento den něco netradičního a odcházely ze školy plné dojmů. Doufáme, že se budou nad svou stravou a nákupem potravin více zamýšlet, budou jíst zdravěji, budou si jídla vážit a nebudou jím tolik plýtvat.
Ekotým
Toto téma je v dnešní době velmi aktuální. Celá třetina jídla vyrobeného na světě za rok přijde vniveč: zkazí se, skončí v popelnici, v lepším případě na kompostu. Přitom několik miliónů lidí nemá jídla dost, nebo dokonce hladoví. Výroba potravin stojí spoustu peněz, spotřebuje se přitom hodně vody, energie a do země se zbytečně sype množství zbytečného odpadu.
Neplýtvat jídlem je přece tak snadné. Stačí méně nebo chytřeji nakupovat, nedávat si zbytečně velké porce a občas si uvařit z toho, co nám doma zbylo.
Tomuto tématu jsme se věnovali ke Dni Země. Zaměřili jsme se na zjišťování původu potravin, seznámení s místními a Fair trade výrobky, pěstováním bylinek do školní kuchyně, přípravou zdravého občerstvení.
Den Země 2018
V úterý 17.dubna se na ZŠ v Raškovicích konal další z projektových dnů, oslava Dne Země.
Ten letošní jsme zaměřili v rámci mezinárodního programu Ekoškola na jídlo. Pro všechny třídy jsme připravili na tento den program. Učitelé si vybrali, které téma je pro ně nejzajímavější a po dohodě se třídou naplánovali, jak tento den proběhne. Některým třídám jsme zajistili exkurze a výukové programy. Děti hledaly informace o různých tématech týkajících se jídla. Svá zjištění zaznamenaly a vyrobily plakáty, upoutávky a také různé zdravé pochutiny.
Do všeho snažení se s dětmi zapojili nejen učitelé, ale i další zaměstnanci školy např. vedoucí školní jídelny, pan školník a další.
Poprosili jsme o spolupráci také naše místní zahrádkáře, kteří nám přišli pomoc s ořezáním ovocných stromů a také při sázení bylinek.
Už od rána bylo v naší škole rušno, děvčata z ekotýmu se ujala 6 zahrádkářů, věnovala se jim při organizování prací při sázení a ořezávání a také je provedla po naší škole. Přitom monitorovala, co se děje v jednotlivých třídách a fotila J.
Pro naše nejmenší – předškoláčky, prvňáčky a také 3. a 6. třídy jsme zajistili výukový program o jídle prostřednictví portálu „Zdravá 5“. S paní lektorkou se děti seznamovaly se zásadami zdravého stravování, soutěžily a připravily si zdravou svačinku.
2.B si s paní učitelkou vybrala téma „ babiččina kuchyně“. Pozvali si proto do výuky babičku, se kterou si vyprávěli, jak se kdysi vařilo a také společně upekli ,,mokré řezy“.
2.A měla domluvenou exkurzi na Farmě Krásná. Tato farma se zaměřuje především na produkci mléka. Proto si děti přinesly do školy vzorky mléka, které pijí doma, aby je mohly ochutnat a porovnat s mlékem z farmy. Na farmu se vypravily hned ráno a při komentované prohlídce se podívaly na telátka, jalovice, krávy, stroje. Také se dozvěděli něco o chodu farmy, aby věděly, co se všechno musí udělat, než nám kravičky poskytnou dobré mléko. Ve škole si pak z tohoto mléka udělali koktejl, také ochutnali domácí máslo a vyrobili tvarohovou pomazánku.
Čtvrté třídy tvořily jídelníček pro školní kuchyň, konzultovali ho s paní vedoucí. Podle tohoto jídelníčku nám naše paní kuchařky uvaří v první týdnu v červnu. Druzí čtvrťáci se zabývali tématem „palmový olej“ v našich potravinách.
5.B šla na exkurzi do firmy Mamma tea na Morávku. Ta se týkala výroby přírodních sypaných čajů z různých bylinek a ovoce. Děti se při ní dozvěděly informace o pěstování a produkci bylinek, poznávali bylinky a samozřejmě ochutnali čaj bez éček.
3.B, 5.A a 6.B završili projekt o bylinkách, když do připravených truhlíků, které jsme instalovali na podzim, zasadili spolu se zahrádkáři bylinky (pažitku, libeček, smil, petržel, šalvěj, tymián, bazalku, meduňku a mátu).Ty bude používat naše školní kuchyně, abychom měli jídlo zdravější, chutnější a voňavější.
Sedmáci se zabývali rozdíly mezi veganstvím a vegetariánstvím a chystali si zdravou snídani. Také si stihli vyrobit pesto z medvědího česneku.
Naši osmáci a také děti ze školní družiny se seznámili s Fair trade obchodem. Také nakoupili různé druhy čokolády a uvařili čaj pro rodiče, kterým předávali své poznatky o férovém obchodě. Druhá osmá třída se věnovala škodlivým éčkám.
Deváťáci zjišťovali, odkud pocházejí a jak k nám putují banány, mapovali naše regionální potraviny a místní firmy a farmáře.
Naše dopolední snažení jsme uzavřeli výstavkou plakátů, prací, fotek a ochutnávek jídel z tohoto dne, kterou jsme připravili ve vestibulu školy pro rodiče, kteří odpoledne přišli na třídní schůzky. Děvčata z ekotýmu prezentovala rodičům, jak jsme oslavili náš Den Země J
Kamarádi – žížaláci
V květnu jsme se zapojili do nové výzvy Ekoškoly „Hledáte nové spolužáky, pořiďte si žížaláky“ a firmy Plastia, která se rozhodla věnovat školám 15 vermikompostérů.
Naším prvním úkolem byla tvorba plakátu, zjišťování informací o kompostování a jeho využití.
Naše škola byla vybrána a stali jsme se jednou z 15-ti škol, která obdržela v září vermikompostér (nádoba určená ke kompostování zbytků potravin v domácnostech, ve školách).
Nyní se v naší Ekoškole budeme zabývat vermikompostováním. Pořídíme si nové žížalí spolužáky, o které se budeme po celý nový školní rok starat a zapisovat svá pozorování (jak se žížalákům v novém domově daří, co mají nejraději a co jim naopak nechutná apod.). Odměnou za péči o žížaláky budeme mít vysoce kvalitní organické hnojivo pro pěstování pokojových květin ve skleníku a třídách. Chtěli bychom také vybudovat bylinkové záhony a pěstovat bylinky pro školní kuchyni.