Lesy ČR
Moravskoslezský kraj
Ekoškola
Etická škola
Zš a Mš Raškovice > Základní škola > EKOŠKOLA > Jídlo a svět

Jídlo a svět

Toto téma je v dnešní době velmi aktuální. Celá třetina jídla vyrobeného na světě za rok přijde vniveč: zkazí se, skončí v popelnici, v lepším případě na kompostu. Přitom několik miliónů lidí nemá jídla dost, nebo dokonce hladoví. Výroba potravin stojí spoustu peněz, spotřebuje se přitom hodně vody, energie a do země se zbytečně sype množství zbytečného odpadu.

Neplýtvat jídlem je přece tak snadné. Stačí méně nebo chytřeji nakupovat, nedávat si zbytečně velké porce a občas si uvařit z toho, co nám doma zbylo.

Tomuto tématu jsme se věnovali ke Dni Země. Zaměřili jsme se na zjišťování původu potravin, seznámení s místními a Fair trade výrobky, pěstováním bylinek do školní kuchyně, přípravou zdravého občerstvení.

 

 Den Země 2018

V úterý 17.dubna se na ZŠ v Raškovicích konal další z projektových dnů, oslava Dne Země.

Ten letošní jsme zaměřili v rámci mezinárodního programu Ekoškola  na jídlo. Pro všechny třídy jsme připravili na tento den program. Učitelé si vybrali, které téma je pro ně nejzajímavější a po dohodě se třídou naplánovali, jak tento den proběhne. Některým třídám jsme zajistili exkurze a výukové programy. Děti hledaly informace o různých tématech týkajících se jídla. Svá zjištění zaznamenaly a vyrobily plakáty, upoutávky a také různé zdravé pochutiny.

Do všeho snažení se s dětmi zapojili nejen učitelé, ale i další zaměstnanci školy např. vedoucí školní jídelny, pan školník a další.

Poprosili jsme o spolupráci také naše místní zahrádkáře, kteří nám přišli pomoc s ořezáním ovocných stromů a také při sázení bylinek.

Už od rána bylo v naší škole rušno, děvčata z ekotýmu se ujala 6 zahrádkářů, věnovala se jim při organizování prací při sázení a ořezávání a také je provedla po naší škole. Přitom monitorovala, co se děje v jednotlivých třídách a fotila J.

Pro naše nejmenší  – předškoláčky, prvňáčky a také 3. a 6. třídy jsme zajistili výukový program o jídle prostřednictví portálu „Zdravá 5“. S paní lektorkou se děti seznamovaly se zásadami zdravého stravování, soutěžily a připravily si zdravou svačinku.

2.B si s  paní učitelkou vybrala téma „ babiččina kuchyně“. Pozvali si proto do výuky babičku, se kterou si vyprávěli, jak se kdysi vařilo a také společně upekli ,,mokré řezy“.

2.A měla domluvenou exkurzi na Farmě Krásná. Tato farma se zaměřuje především na produkci mléka. Proto si děti přinesly do školy vzorky mléka, které pijí doma, aby je mohly ochutnat a porovnat s mlékem z farmy. Na farmu se vypravily hned ráno a při komentované prohlídce se podívaly na telátka, jalovice, krávy, stroje. Také se dozvěděli něco o chodu farmy, aby věděly, co se všechno musí udělat, než nám kravičky poskytnou dobré mléko. Ve škole si pak z tohoto mléka udělali koktejl, také ochutnali domácí máslo a vyrobili tvarohovou pomazánku.

Čtvrté třídy tvořily jídelníček pro školní kuchyň, konzultovali ho s paní vedoucí. Podle tohoto jídelníčku nám naše paní kuchařky uvaří v první týdnu v červnu. Druzí čtvrťáci se zabývali tématem „palmový olej“ v našich potravinách.

5.B šla na exkurzi do firmy  Mamma tea na Morávku. Ta se týkala výroby přírodních sypaných čajů z různých bylinek a ovoce. Děti se při ní dozvěděly informace o pěstování a produkci bylinek, poznávali bylinky a samozřejmě ochutnali čaj bez éček.

3.B, 5.A a 6.B završili projekt o bylinkách, když do připravených truhlíků, které jsme instalovali na podzim, zasadili spolu se zahrádkáři bylinky (pažitku, libeček, smil, petržel, šalvěj, tymián, bazalku, meduňku a mátu).Ty bude používat naše školní kuchyně, abychom měli jídlo zdravější, chutnější a voňavější.

Sedmáci se zabývali rozdíly mezi veganstvím a vegetariánstvím a chystali si zdravou snídani. Také si stihli vyrobit pesto z medvědího česneku.

Naši osmáci a také děti ze školní družiny se seznámili s Fair trade obchodem. Také nakoupili různé druhy čokolády a uvařili čaj pro rodiče, kterým předávali své poznatky o férovém obchodě. Druhá osmá třída se věnovala škodlivým éčkám.

Deváťáci zjišťovali, odkud pocházejí a jak k nám putují banány, mapovali naše regionální potraviny a místní firmy a farmáře.

Naše dopolední snažení jsme uzavřeli výstavkou plakátů, prací, fotek a ochutnávek jídel z tohoto dne, kterou jsme připravili ve vestibulu školy pro rodiče, kteří odpoledne přišli na třídní schůzky. Děvčata z ekotýmu prezentovala rodičům, jak jsme oslavili náš Den Země J

Kamarádi – žížaláci

V květnu jsme se zapojili do nové výzvy Ekoškoly „Hledáte nové spolužáky, pořiďte si žížaláky“ a firmy Plastia, která se rozhodla věnovat školám 15 vermikompostérů.

Naším prvním úkolem byla tvorba plakátu, zjišťování informací o kompostování a jeho využití.

Naše škola byla vybrána a stali jsme se jednou z 15-ti škol, která obdržela v září vermikompostér (nádoba určená ke kompostování zbytků potravin v domácnostech, ve školách).

Nyní se v naší Ekoškole budeme zabývat vermikompostováním. Pořídíme si nové žížalí spolužáky, o které se budeme po celý nový školní rok starat a zapisovat svá pozorování (jak se žížalákům v novém domově daří, co mají nejraději a co jim naopak nechutná apod.). Odměnou za péči o žížaláky budeme mít vysoce kvalitní organické hnojivo pro pěstování pokojových květin ve skleníku a třídách. Chtěli bychom také vybudovat bylinkové záhony a pěstovat bylinky pro školní kuchyni.

HELP DESK - Hlášení problémů
Implementace a správa Google Apps, tvorba webových prezentací - CHILLI